Beddingsanlægget
Her står vi så ved værftets beddingsvogn og beddingsanlæg og det er det, som holder hele værftet i gang. Uden det, så er der ikke noget værft. Det er på den måde, at vi kan efterse skibet i bunden. Man kalder det egentligt i gamle dage at kølhale dem. Nu tager vi dem på bedding, kan man sige. Det er et mere rigtigt ord for det.
Vi kan have skibe op til 150 bruttotons. De vejer egentligt 250 tons, sådan et stort skib. Det betyder, at der skal 3 – 4 – 5 mænd til at kalfatre bunden. Først skal den spules og gøres ren. Dagen efter kan vi gøre i gang med at efterse bunden for værk og beg.
Beddingens betydning igennem tiden den har været lidt forskelligt. Helt oprindeligt har det været sådan, at cementfabrikkerne ude ved Assens har haft nogle skibe. De er blevet serviceret herinde. Det er 2 og 3 masters skonnerter. De er sejlet ud med cement til hele Danmark og også til omverdenen. Senere hen har der været mange fiskekuttere, som er kommet på land her. Der er mange fiskekuttere der er blevet bygget her og kommet videre ud. Fjorddamperne som holder til her på fjorden, i dag hedder den Svanen, er også blevet serviceret her på beddingsvognen.
Her på beddingsanlægget der er det sådan, at man drejede værftet omkring år 1900 og byggede den her bedding. Det blev man lidt misundeligt nede i Randers, fordi lige pludselig kunne vi tage fjorddamper op på omkring 30 – 40 tons. Senere hen har Hobro Kommune, senere Mariagerfjord Kommune, været inde over hver 30 – 40 år været inde over det her beddingsanlæg for at holde det i gang, så vi stadigvæk har kunnet servicere. I dag har vi selvfølgelig Svanen oppe og alle andre mulige skibe. Ca. 10 skibe om året kommer der i hvert fald op på bedding.
Når nu skibet er gjort færdig og søsat her fra værftet eller et andet sted, så skal det op en gang om året og det skal det hvert eneste forår. For træskibets vedkommende, så er det nødvendigt at de kommer op mindst en gang om året, fordi der er jo en bundmaling, som gør at den holder begroninger og muslinger og ruer væk. Den er man nødt til at forny hver eneste år.